Лабораторията за социални иновации към ФССБ стана част от общността „Предприемачи за промяна“, инициирана от Фондация Reach4Change България.
В рамките на проведено проучване в партньорство с UniCredit Bulbank, Forbes, The Business Institute, ING Bank и Столичен Общински Гаранционен Фонд колегите от Reach4Change споделиха неговите резултати и изводи по отношение развитието на финансовите пазари за социално предприемачество в България.
Първият извод, който се налага е, че в България липсва ясна и систематизирана информация за социалните предприемачи. В зависимост от дефинициите на различните регистри, общият брой на социалните предприятия варира между 29 и повече от 4000 организации.
Второ, като сравнително млад сектор, се отчита липсата на специализирани финансови инструменти, разработени за нуждите на социалните предприятия в ранен етап на растеж. Ограничен е и интересът спрямо такива.
Анализът показва, че за над 30% от интервюираните социални предприемачи хибриден инструмент, съчетаващ безвъзмездно подпомагане с нисколихвен кредит и менторска подкрепа, би бил най-адекватен спрямо нуждите им. Обемът на инвестиции, от които българските социални предприемачи се нуждаят варира от 15-20 хил., през 30 хил. и 100–150 хил., до 1 млн. лв.
Според данните, социални предприемачи са склонни да търсят партньорства сред представителите на рисковия капитал, а не толкова сред банките, което се тълкува с несъответствието на банковите инструменти спрямо спецификите на социалните предприятия и липсата на гъвкави условия за тях.
Цялото изследване е достъпно тук: UCB_ValleyOfGrowth_Doklad_BG_210x210_03